Hoe zijn de bloedgroepen ontstaan?

Joannes, 69 jaar
1 september 2020

Op de zesde scheppingsdag schiep God de eerste mens Adam en uit zijn rib de eerste vrouw Eva. Dan hadden deze mensen een zelfde bloedgroep, eventueel in + en -. Stel ik deze vraag aan een religieus persoon, is het antwoord dat ik niet zover mag denken. Stel ik deze vraag aan een arts dan is het antwoord 'evolutie'. Indien er sprake is van evolutie, dan is het mijns inziens mogelijk dat een kind een andere bloedgroep kan hebben dan de ouders.

Inderdaad, evolutie is het antwoord, al weet men niet precies hoe het in dit geval zijn gang is gegaan.

Het “religieuze antwoord”, dat je er niet over mag nadenken, is alleszins het minst bevredigende! Om het met een religieus argument te stellen: als we (van God) zo'n denkvermogen hebben meegekregen, waarom zouden we het dan niet mogen gebruiken?

Wat biologen weten, is dat de vier belangrijkste bloedgroepen, A, B, AB en O, bepaald worden door verschillende varianten van een gen dat men het ABO-gen noemt.

Het ABO-gen is ook aanwezig in andere primaten dan de mens, in apen en mensapen. Men denkt dat er ongeveer 20 miljoen jaren geleden maar één variant was van dit gen in de gemeenschappelijke voorouders van de primaten. En later in de loop van de evolutie zijn de verschillende varianten erbij gekomen als gevolg van mutaties van dat voorouderlijke ABO-gen (mutaties in het DNA van onze verre voorouders). Men weet alleen nog niet of bv. de O-variant het oorspronkelijke gen was van waaruit de A en B varianten zijn ontstaan door mutatie, dan wel of de A-variant er het eerst was en van daaruit B en O zijn ontstaan.

Men weet ook niet met zekerheid welke overlevings- of voortplantingsvoordelen de verschillende gen-varianten hebben geboden aan onze voorouders. Het is mogelijk dat de O-variant meer resistentie bood tegen bepaalde infecties met microben, zoals de malariaverwekker. Dat zou dan een voordeel bieden aan mensen die leefden in gebieden met veel malaria, zoals in Afrika.

Hoewel biologen en andere wetenschappers er niet aan twijfelen dat de bloedgroepen het gevolg zijn van evolutie, heeft men er dus nog niet de exacte evolutiegeschiedenis van kunnen achterhalen. Maar alleszins zijn de bloedgroepen ontstaan lang voor dat het verhaal van Adam en Eva door mensen werd uitgevonden, zo'n 3000-4000 jaar geleden.