Hoe goed zal de James Webb telescoop presteren in vergelijking met de Hubble telescoop?

Tim, 32 jaar
3 juli 2020

De James Webb Space Telescope (JWST) zal uitgerust zijn met een spiegel die in oppervlak ongeveer tien maal groter is dan deze van de Hubble.  Bovendien zal hij zich in een baan bevinden die zich verder van de aarde bevindt, zodat hij langer naar hetzelfde gebied aan de hemel zal kunnen kijken.  Dat, en de verbetering van de detectoren, zal de telescoop in staat stellen om zwakkere - en dus ook verder verwijderde - objecten te bestuderen.

Heel ver kijken - inderdaad tot zowat de afstand in de ruimte, en zo ook in de tijd, waar de eerste zichtbare objecten in het heelal zich bevinden - was aanvankelijk de voornaamste bedoeling van het project.  Met de huidige telescopen in de ruimte en op aarde hebben we al een redelijk beeld kunnen opbouwen van hoe de evolutie gedurende ruwweg de laatste twee derden van de geschiedenis is gebeurd.  Maar dat eerste derde - voor ons nog verder weg, en ook in een fase waar de objecten intrinsiek nog niet tot volle helderheid waren gekomen - zien we nu heel fragmentarisch.  De hoop is er dus dat JWST onze kennis over de allereerste fasen van het ontstaan en de ontwikkeling van sterrenstelsels betekenisvol zal bijspijkeren.

Ondertussen bouwen we ook aan nog veel grotere telescopen op aarde, zoals de 'Extremely Large Telescope' van de Europese Zuidelijke Sterrenwacht ESO.  Deze laatste zal een spiegel hebben die in oppervlak nog 40 maal groter is dan deze van de JWST.  Maar het voordeel in de ruimte is dat de achtergrond er donkerder is, er is geen strooilicht door de aardse atmosfeer.  Het herkennen van hele zwakke objecten blijft dus gemakkelijker in de ruimte; eens JWST die objecten gevonden heeft, weten we naar waar we moeten kijken vanop het aardoppervlak om echt diep in de tijd te kijken voor gedetailleerde waarnemingen.

Een ander voordeel van een grote telescoop, is dat we er kleinere details mee kunnen onderscheiden.  En dan denken we vooral aan de zwakke planeten dicht bij hun moedersterren.  Dat onderzoeksdomein stond nog in zijn kinderschoenen toe het JWST-project werd gestart, maar wordt vandaag gezien als een van de belangrijkste toepassingsgebieden.  Met wellicht een groot comparatief voordeel op wat we vanop aarde kunnen doen, omdat de afwezigheid van atmosfeer er in de ruimte voor zorgt dat het strooilicht van de altijd heldere moederster er voor veel minder hinder zorgt.