Als er geen zwaartekracht in de ruimte zit waarom gaan de planeten dan niet wegvliegen?

Anna, 8 jaar
29 december 2017

En waarom zweef je als mens niet weg als je op de maan loopt want het komt niet door de zwaarte want je bent dan gewichtloos...

In de ruimte is er wel degelijk zwaartekracht. Tussen elke twee voorwerpen (bijvoorbeeld: mensen, planeten, sterren ...) is er zwaartekracht. Soms is die heel erg klein, zoals bijvoorbeeld tussen twee mensen. De zwaartekracht wordt groter als de massa van de voorwerpen groter wordt. Zo zal de Aarde een veel grotere kracht op jou uitoefenen dan de zwaartekracht die er is tussen twee mensen. Omgekeerd zal jij dezelfde kracht uitoefenen op de Aarde, maar doordat de Aarde zoveel zwaarder is dan jij zal je dat niet merken.

Als we nu kijken naar de planeten, dan voelen die dus ook zwaartekracht. Ze worden voornamelijk aangetrokken door de zon, het zwaarste object in ons zonnestelsel. Je zou kunnen denken dat alle planeten dan naar de zon toe zouden gaan. Dat gebeurt gelukkig niet. Dit komt omdat de planeten draaien rond de zon. Het is eigenlijk alsof ze elke keer "naast" de zon vallen. Je kan het een beetje vergelijken met een balletje aan een touw dat je snel ronddraait. Hier is de kracht die het touw uitoefent op het balletje dan vergelijkbaar met de zwaartekracht tussen de zon en de planeten.

Als een astronaut op de maan loopt, dan zal die door de zwaartekracht aangetrokken worden door de maan. Omdat de maan minder massa heeft dan de Aarde, is de zwaartekracht er ongeveer zes keer kleiner. Daardoor kunnen astronauten op de maan veel hoger springen dan hier op Aarde. Ik hoop dat dit je vraag beantwoordt?