Welke stof gebruik ik het best om een permamente magneet te maken?

Corneel, 16 jaar
11 januari 2010

Ik heb hier thuis een elektromotor liggen van een oude vleesmachine. Heb gelezen dat je een permamente magneet kan maken door rond een bepaald metaal koperdraad te wikkelen (uiteraard ervoor zorgen dat de koperdraad de metaal niet raakt) en daar gedurend een geruime tijd (2 dagen) een grote stroom door de spoel te sturen. Heb ook op een bepaalde site gelezen dat als je ijzer gebruikt het magnetisme achter een eind terug verdwijnt. Achter welke tijd is dat dan?
Welk metaal kan ik dan het best gebruiken (ook rekening gehouden met de kostprijs). Ik zou graag een motor maken voor een kleine windmolen.
Alvast bedankt,
Corneel

Je hebt een ferromagnetisch materiaal nodig, een materiaal op basis van ijzer, nickel, kobalt…en legeringen van deze materialen. Welke legering nu voor het beste ferromagnetisch effect zorgt is niet zo eenvoudig te bepalen.

Je hebt echter grote stromen nodig om een voldoende groot magnetisch veld op te wekken om de magnetische domeinen in het materiaal op te lijnen. Dit zorgt voor grote interne krachten. Dat is niet zonder gevaar en ik zou het je afraden hiermee te experimenteren zonder ervaren persoon in de buurt (zie bijgevoegde link).

Als je een motor wil maken: er zijn voldoende magneten op de markt, in allerlei vormen en sterktes. Veel sterker dan je zelf ooit zal kunnen maken.