Hoe zit het met de zwaartekracht buiten de dampkring en ozonlaag?

Irene, 13 jaar
7 mei 2009

Is er een soort van zwaartekracht buiten de dampkring en de ozonlaag?

Zwaartekracht heeft op zich niets te maken met dampkring en ozonlaag. Neem nu de maan, die heeft helemaal geen dampkring en toch is er zwaartekracht, net zoals op aarde. Of beter gezegd, de zwaartekracht aan het oppervlak is er zes maal kleiner dan aan het oppervlak van de aarde. De sterkte van de zwaartekracht hangt af zowel van de massa van de planeet (of ster, of maan...) als van de straal.
Zwaartekracht wordt namelijk opgewekt door de aanwezigheid van een (zware) massa. Daarom vliegt de aarde niet in een rechte lijn door het heelal maar blijft ze rond de zon cirkelen. Daarom blijft ook de maan in een baan rond de aarde : omdat ze elkaar aantrekken. En daarom blijft een ruimteschip in een baan omheen de aarde, als men het daar met de juiste snelheid geplaatst heeft.
Nu zeg je wellicht : ja maar, ik zie op tv toch die astronauten rondzweven ? Welnu, dat komt omdat zowel het ruimteschip waarin de astronaut zich bevindt, als de astronaut zelf, op precies dezelfde manier (dus met de zelfde snelheid in de dezelfde baan) rond de aarde draaien. Ten opzichte van elkaar blijven ze dus netjes naast (of beter gezegd 'in') elkaar zweven.

Oh ja, ook de dampkring van de aarde verdwijnt niet in het heelal, en weet je waarom ?
Juist !  Omdat de zwaartekracht van de aarde al die atomen waaruit de dampkring bestaat aantrekt en bij zich houdt.