Waarom heeft de elektrische stroom in passagiersvliegtuigen een frequentie van 400Hz en niet deze van het net namelijk 50Hz?
Beste Eddy,
In de luchtvaart is een klein gewicht van groot belang voor onderdelen. Elektrische componenten zoals transformatoren en generatoren (dynamo's) hoeven bij 400 Hz minder koperdraad en zijn bijgevolg lichter.
Je zou kunnen denken dat 400 Hz dan ook beter is voor ons gewoon elektriciteitsnet. Er is echter een nadeel aan hogere frequenties: de verliezen zijn groter. Dit komt doordat de inductieve reactantie stijgt als de frequentie groter wordt. In een vliegtuig zijn de afstanden die via elektriciteitskabel moeten overbrugd worden relatief klein zodat je de verliezen kan verwaarlozen of compenseren. Het gewone elektriciteitsnet werkt met veel grotere afstanden tussen centrale en verdeelkast. Daardoor is 50Hz (of 60Hz in de VS) hier beter.
Er zijn nog geen reacties op deze vraag.
Enkel de vraagsteller en de wetenschapper kunnen reageren op een antwoord.